The Nice Guy 2025
قسمت 10 فصل 1 دوبله فارسی
اختلال دانلود
با توجه به شرایط پیش آمده، دانلودها با اختلال مواجه است.
3 ماه پیش
دکستر پس از جان سالم به در بردن از شلیک گلولهی پسرش، هریسون، از کما به هوش میآید و متوجه میشود که او ناپدید شده است. دکستر برای پیدا کردن پسرش، شهر نیویورک را جستجو میکند، اما ورود باتیستا مشکلات گذشته را دوباره زنده میکند. پدر و پسر برای نجات یافتن، باید با تاریکی درون خود روبرو شوند…
دوبله فارسی سرایل دکستر: رستاخیز
عوامل دوبله فیلیمو (قسمت 1 تا 6)
مدیر دوبلاژ : مریم رادپور
مترجم : فاطمه نیکروائی
صدابردار : مهدی بهزادپور
گوینده عنوان، زمان و مکان : محمدرضا فصیحینیا
گویندگان : شروین قطعه ای (مایکل سی. هال / دکستر مورگان) ، مریم رادپور (اما تورمن / چارلی) ، آزاده اکبری (کادیا صراف / کلودت والاس) ، همت مومیوند (جیمز رمار / هری مورگان) ، علیرضا اوحدی (جک آلکات / هریسون مورگان) ، شایان شامبیاتی (پیتر دینکلیج / لئون پراتر) ، تورج مهرزادیان (نتره گوما امباهو موین / برکت کامارا) + (جان لیتگو / آرتور میچل) ، امیربهرام کاویانپور (دیوید زایاس / آنجل باتیستا) ، نازنین یاری (کریستن ریتر / بانوی انتقام) ، کسری کیانی (نیل پاتریک هریس / مجموعهدار) ، بهرام زاهدی (اوبروم کا آجپونگ / چیکه / رفیق برکت) ، سارا جواهری (امیلیا سوارز / السا ریورا) ، فرزاد احمدی (ریچارد کونز / ریچارد / مسافر هتل امپایر) ، نغمه عزیزیپور (مککالی میلر / شانا) + (ریس آنتوانت / لنس) ، رضا الماسی (اریک تاباخ / سم) + (نیک دی بریزی جونیور / کارگر شهرداری) + (گلن لیانز / روی / رفیق ریچارد) ، محسن بهرامی (دومنیک فوموسا / افسر ملوین اولیوا) + (دانته مایلز / دکتر) ، مجتبی فتحاللهی (جیسون آلن کارول / استفان پایک) + (دیگو اگیره / افسر اوسکلویتز) ، محمدرضا فصیحینیا (اریک کینگ / جیمز دوکس) + (دیوید مگیدوف / تدی رید) + (هاردینگ جونیور / استنلی) ، پریا شفیعیان (ورونیکا مندوزا / پرستار) + (ایزابلا لابلان / فیزیوتراپ) ، مهدیار زمانیفر (برایان لیلیس / رایان فاستر) ، سعید پورشفیعی (داگلاس گلدث / دکتر آبرامز)
دوبله شده در استودیو قرن ۲۱
پخش از فیلیمو
عوامل دوبله گپ فیلم (قسمت 1 تا 8)
مدیر دوبلاژ : مریم رادپور
مترجم : سیاوش شهبازی
صدابردار : علی مطلق
گوینده عنوان، زمان و مکان : ابوالفضل شاه بهرامی
گویندگان : شروین قطعه ای (مایکل سی. هال / دکستر مورگان) ، کتایون اعظمی (اما تورمن / چارلی) ، مریم رادپور (کادیا صراف / کلودت والاس) ، همت مومیوند (جیمز رمار / هری مورگان) ، مهیار مهرتاش (جک آلکات / هریسون مورگان) ، امیربهرام کاویانپور (نتره گوما امباهو موین / برکت کامارا) ، ابوالفضل شاه بهرامی (دیوید زایاس / کارآگاه آنجل باتیستا) ، نیما نکویی (جان ماریا گوتیرز / خورخه) + (اریک کینگ / جیمز دوکس) ، نغمه عزیزی پور (امیلیا سوارز / السا ریورا) ، سعید داننده (ریچارد کونز / ریچارد / مسافر هتل امپایر) ، نسرین کوچک خانی (مککالی میلر / شانا) ، علیرضا ناصحی (دومنیک فوموسا / افسر ملوین اولیوا) ، محمد علی جان پناه (جیسون آلن کارول / استفان پایک) ، سعید میری (جان لیتگو / آرتور میچل) ، پریا شفیعیان (ورونیکا مندوزا / پرستار) + (ایزابلا لابلان / فیزیوتراپ) ، دانیال الیاسی (برایان لیلیس / رایان فاستر) + (دیوید مگیدوف / تدی رید) ، همایون میرعبدالهی (داگلاس گلدث / دکتر آبرامز) ، محمد صادقیان (گلن لیانز / روی / رفیق ریچارد) + (دیگو اگیره / افسر اوسکلویتز) ، سعید پورشفیعی (دانته مایلز / دکتر) + (نیک دی بریزی جونیور / کارگر شهرداری) ، ارسلان جولایی ، سارا گرجی ، سورنا حدادی
دوبله شده در استودیو رنگینکمان سخن
پخش از گپ فیلم
باکس دانلود
پخش آنلاین تنها با مرورگر کروم Chrome امکان پذیر است.
زیرنویس فارسی چسبیده بدون حذفیات
دوبله فارسی بدون حذفیات (دو زبانه)
سکانس آخر این قسمت دچار دژاوو شدم
یه لحظه حس کردم میخواد بگه:
Hello, Dexter Morgan
قسمت 8 هم اومد ولی هنوز دوبله قسمت 7 نذاشتین
حاجی وقت ندارم بشینم سریالشو ببینم … میخوام ببینمش ……..
نصفشم اسپویل شدما
ولی خیییلی جذاب میزنههه !!!
کاری به سریال ندارم که داره قسمت ب قسمت فوق العاده میره جلو ، ولی دکستر چطوری میتونه انقدر خوب بازی کنه نقشش رو ؟ اونم بعد 20 سال از سریال ، لامصب انگار واقعی شخصیتش
قسمت ۸
نگاه هم نکنیدی چیزی از دست ندادید
فقط آخرش gps باتیستا رو پیدا میکنه
نکته آموزشی:
اینجوری میتونی اسپویل نکنی
مرد حسابی یه حاوی اسپویل میزدی ریدی توش که
من مریضم هدفم از اسپویل اینه که بهم فحش بدید تا لذت ببرم.
همکاری خوبی هست من اسپویل کنم تو فحش هاشو بخور
عجیبه که اسپویلهای من توسط ادمین تایید میشه ولی فحشای شما تایید نمیشه. ولی با تصور فحشای مردم وقتی اسپویل میکنم خیلی کیف میکنم
شفای همه مریضا لایک کن !!!
از الان غصه ی یک سال فاصله ای که تا فصل جدیدش میفته رو دارم تا الانشم که واسه 3 فصل تمدید شده، ای کاش Sons of anarchy هم یه جدید بسازه
Mind Blowing!
واقعا قسمت به قسمت خفن تر میشه
داریم مگه!
تقاضا دارم نت فلیکس خریداری کنه یک فصل کامل بده بیرون xD
یه حدسی میخوام بزنم که اسپویل نیست فقط یه تئوری از خودمه که هم احتمالش هست درست باشه هم غلط پس اگه نمیخواید ریسک کنید ادامه این کامنت رو نخونید:
تقریبا اطمینان پیدا کردم که صاحب خونه سیاه پوست دکستر همون ریپر نیویورکه
رفتارش بعد از مرگ مادرش به جامعه ستیزها میخوره قبلا هم سابقه آدم کشتن داشته و چه بسا خوشش اومده باشه و ادامه داده باشه و الان شاید دل تنگش هم شده
ولی بعدا خانواده تشکیل داده و متوقفش کرده ولی حالا که مادرش مرده و رابطش با دخترش بهم خورده احتمالا دوباره قتل هاش رو شروع میکنه
تئوری جالبیه ولی احتمالش کمه. بنظرم قضیه این قاتل بره برا فصل بعدی و فقط خواستن یه اشارهای کرده باشن تو این فصل
خودمم واقعا حس میکنم دارن واسه فصل بعد آمادش میکنن
ولی جالبه تو یوتیوب خیلی ها میگن پسر آرتور میچل تو فصل چهارم ریپر نیویورکه ولی من هر جور فکر میکنم به سنش نمیخوره این کار نمیدونم چرا اینو میگن
عجب شیر تو شیری شده
دوبلورای این سریال خیلی ضعیف عمل میکنند چرا دیر میدن دوبله رو
چطوری دلت میاد صدای مایکل سی هال رو ول کنی دوبله ببینی
هولی فاکینگ شت
پشماااام
با اینکه امتیازدهی imdb هنوز باز نشده ولی با نظراتی که من در مورد اپیزود جدیدش دیدم نه تنها صدرصد یه ۹ دیگه کاسب شدیم بلکه احتمالا بهترین اپیزود فصل رو قراره ببینیم
لامصب یه دونه ۹ ندیدم همه نظرات ۱۰ خالص بود
مانده ام خیره به در 🙂
به احتمال زیاد این 49 نفر باگه واگی نیست
با احترام اون ۴۷ نفر یا طرفدار همچین سریالهایی نیستن .
درسته تا حدودی فرمت کلی داستان عوض نشده اما هنوزم کارگردان علامت سوالهای زیادی تو ذهن تماشاگر میزاره که کارو دنبال کنه.
نوشتن فیلمنامه جنایی اونم سریال خیلی سخته
و احساس همدلی بیننده با یه قاتل دوست داشتنی
به نظرم توی اینجور سریالا بحث همدلی و همراهی یه بیننده با قاتل نیست. چیزی که بیننده رو جذب میکنه اون عدالتیه که هیچوقت اجرا نشده و گم شده. دکستر مورگان و فرانک کسل “شخصیت سریالای دکستر و پانیشر” فقط سراغ آدمایی میرن که قانون نتونسته یا نخواسته بهشون برسه. همین باعث میشه مخاطب به جای اینکه جنایت رو تحسین کنه، با اون حس عدالتطلبی ارتباط بگیره.
چرا دوبله قسمت هفتو نمیزارین؟
تریلر رو که دیدم گفتم امیدی نیست بهش
دیگه امروز با کلنجار زیاد 7 قسمتش رو دانلود کردم، فکر نمیکردم انقدر خوش ساخت باشه که میخکوب بشیم 7 قسمت رو ببینم کاملا مشخصا از اون new blood اشغال درس گرفتن
کامنت های منفی که میبینم هم قابل درک هستن این سبک از سریال رو یا میپسندی یا متنفری
قراره چنتا قسمت باشه ؟ و قسمت های آینده کی اضافه میشن ؟
کلا ده قسمته
تا ۵ دسامبر اون سه قسمت میاد
حدااکثر ۱۵ قسمت
این قسمتش سوتی زیاد داشت ولی خوب بد نبود
این سیاه پوسته صاحب خونه دکستر مشکوک میزنه، احتمالا قاتل نیویورک ریپره
ولی احتمال زیاد دکستر یه بلایی سرش میاد یا میمیره یا دستگیر میشه و همه میفهمن قاتل لنگر گاه بوده
خیلی دوست دارم نظر اون 43 کارشناس رو بدونم .
شد 45 تا
احساس میکنم از طرفدارهای فیلمهای مفهومی و سنگین باشین. مثل جومونگ یا فاطما گل
حدااکثر ۱۵ قسمت
دوستان برادران خواهران .لطفا اگه کامنتتون اسپویل فیلم هست دکمه اسپویل رو قبل ارسال دیدگاه تون بزنید . اکثر کامنتها رو من میبینم همش اسپویله ..تشکر
بعضی ها نمیدونن اسپویل چیه یعنی اقا شما فیلمو دیدی بعد بیای اینجا برای ما تعریف کنی داخل فیلم چه اتفاقی افتاد .
خیلی بی فرهنگن دیگه.
دقیقا
ای مونگول
خودت میگی اسپویل کردن بی فرهنگیه بعد خودت اسپویل میکنی پایین
یه نفره اسپویل میکنه و عمدا هم اینکارو میکنه. قبلا اسم اکانتش امیر محمد بود الان به احتمال زیاد همون ادمه که با اسم همین «momifilmer» اسپویل میکنه و همینجا هم ریپلای زده که «خیلی بیفرهنگن دیگه» داره دهن کجی میکنه اشغال
یه نفره اسپویل میکنه اکثر فیلما رو. عمدا هم اینکارو میکنه. قبلا اسم اکانتش امیرمحمد بود الان به احتمال زیاد همون ادمه که با همون سبک و اسم همین «momifilmer» اسپویل میکنه و همینجا هم ریپلای زده که «خیلی بیفرهنگن دیگه» داره دهن کجی میکنه
این قضیه ریپر نیویورک هم خیلی جالب شده
به همه مشکوک شدم از تیریون لنیستر گرفته تا اون صاحب خونه سیاه پوست دکستر
ولی احتمالش هست واسه فصل بعدی بزارنش تو آب نمک
عجب چیزی گفتی. خیلی قشنگ میشه اینطوری
نیویورک ریپر اگه قبلا دستگیر نشده پس چرا اون میلهقلابدارش تو کلکسیون تیریون هست ولی خودش تو جمعشون نیست؟ اگه هنوز دستگیر نشده خود تیریون هست قاتل منطقا
فک نکنم از خود قاتل گرفته باشه ممکنه مث یادگاریای دکستر از پلیس گرفته باشه
پلیس خودش نمیدونست ابزار قتل چی هست دکستر تو دانشگاه هریسون به پلیسه اخر کار گفت که ابزار قتل احتمالا میله بلند قلابدار هست نه اون چیزی که فکر میکنید
پليس بصورت رسما ابزار رو نداره ميتونه وقتي بدستش اوردن قبل ازينكه عمومي شده باشه تيريون بدستش اورده با توجه به اينكه تيريون داره فاندهاي سنگيني به پليس ميده مشخصه در سطح بالا نفوذ داره
با این که شبی god of war طرف 3 باری زنده شده ولی این فصلش به جرعت میتونم بگم از تمام دکستر زیبا تر بوده. دارم کیف میکنم از بازی ها تا داستان.
چقدرررر این سریال داره تو این فصلش هی داره بهتر میشه و دکستر هی داره گنگ تر و پخته تر میشه…. محشرههه هر قسمت از قسمت قبلی بهتره
بسیار زیبا
عالی بود این قسمتشم. باتیستا قراره بد بلایی سرش بیاد. یا با یه پاپوش بزرگ که دکستر براش میدوزه یا اینکه اینم میره اون دنیا
بی نظیر بود این قسمت هم…
خداروشکر پسرش تا اینجا زیاد دخالت نمیکنه .
همون دکستر همیشگی
به aram.aii که تو کامنتای قبلی دنبال سریال شبیه به دکستر بود: سریالای you و Barry هم حال و هوای دکسترو دارن، مسلما به پای دکستر نمیرسن اما دیدنشون خالی از لطف نیست
اونجا قابلیت پاسخ نداشت ولی تو ژانر جنایی به نظرم Hannibal انتخاب خیلی خوبیه هر چند هیچکدوم دقیقا مشابه دکستر نیستن ولی به قول دوستمون تو همون ژانر و حال و هوا هستن
پیشنهاد های دیگه:
Mindhunter
Prodigal Son
The Following
Mr. Mercedes
قسمت 7م عالی بود اصن فکرشو نمیکردم دکستر برادر دوقلوعه رو جلو همه بکشه. فقط کاش این باتیستا بکشه بیرون دیگه داره میره رو مخم
هیچ راه نجاتی برای باتیستا نیست
به هر طریقی و توسط هر کسی که شده میمیره
با توجه به اسم اپیزودها تو imdb احتمال میدم حتی قبل از قسمت آخر این اتفاق بیفته
اون کوتوله هه اینارو میبره یه قصر بعد دکستر به جمنای یواشکی داداشتو من کشتم اونم عصبانی میشه و دکستر جلوی همه اونم میکشه و قتل لوول رو هم میندازه گردنش. باتیستا هم رسما به دکستر میگه تو قصاب لنگرگاهی و دنبال اینم ثابت کنم دکسترم میگه مراقب خودت باش بلایی سرت نیارم
چرا اسپویل کردی
چون باید این رو ثابت کنه وگرنه خوابش نمیبره
دوستان برادران خواهران .لطفا اگه کامنتتون اسپویل فیلم هست دکمه اسپویل رو قبل ارسال دیدگاه تون بزنید . اکثر کامنتها رو من میبینم همش اسپویله ..تشکر
چرا اسپویل میکنی آخه؟ چی بهت میرسه؟
هاهاهاهاهاهاهاها
آقاااا من واقعا دلم نمی خواد دکستر باتیستا رو بکشه کاش تو قسمتای آینده مث دب که کنار اومد با دکستر باش کنار بیاد
میتونی با بستن دهان مبارکت، برای کسایی که سریال رو ندیدن، اسپویل نکنی!
این، کمترین حدِ شعور رو نیاز داره
با تشکر از ادمین محترم کانال بابت سایت بسیار عالی و جذابی که تدارک دیدید و یه خسته نباشید میگم به همه اعضای سایت
حاجی پشمام
هنوز امتیازدهی imdb واسه قسمت جدید باز نشده ولی نظرات رو که نگاه کردم نود درصدشون بازم ۱۰ کامل داده بودن شک نکنید این اپیزود هم بالای ۹ میگیره
تا حالا بهترین سریال سال بوده و اگه آخرش رو نرینن یکی از بهترین های تاریخ هم میشه
بی زحمت بکی ترتیب دیدن سریال دکستر رو به من میگه؟( اولین سیزنی که ازش دیدم برای ۲۰۲۴ بوده)
دادا اول خود سریال Dexter رو ببین ( همونی که 8 فصل ) بعد بورو Dexter: New Blood 2021 رو ببین که ب عنوان فصل 9 حساب میشه و بعد اگه خاستی که فکر کنم همونو هم دیدی Dexter: Original Sin 2024 که درباره دوران جوانی دکستر بود که ندیدنش هم چیزی رو کم نمیکنه ولی نحوه شکل گیری دکستر رو نشون میده ( ولی کاش اول دکستر رو میدیدی چون فصل یک هم همین کار رو میکرد تقریبا ولی همچنان داستانش جذبت میکنه ) و بعد Dexter: Resurrection 2025 که ادامه نسخه 2021
دو حالت میتونی ببینی ترتیب سالی ک متشر شدن یا ترتیب داستانی
ترتیب داستانی ک ببیین ممکنه بعضی قسمت ها برات اسپویل یا تکراری بشه
ترتیب سالی:
– Dexter 2006
– Dexter: New Blood 2021
– Dexter: Original Sin 2024
– Dexter: Resurrection 2025
ترتیب داستانی:
– Dexter: Original Sin 2024
– Dexter 2006
– Dexter: New Blood 2021
– Dexter: Resurrection 2025
سورپرایز ماد فاکر
ت نايتيس د نايت
فردا قسمت جدید میاد
این سریال عالیه، بیخیال نقد و حرف های بچگانه یه مشت دهه هشتاد و نودی
حاجی من 88 ام و عاشق این سریالم تر و خشک و باهم نسوزونید
منظورم جمعه بود
ادمین یه قسمت ویرایش کامنت بزار
حمید تاجیک جمله داره میاد داره میاد
دوستان من تاحالا دکستر اصلا ندیدم میشه این سریال ببینم یا نه ؟
سریال اصلی که هشت فصله رو حتما ببین وگرنه زیاد به چشمت نمیاد این اسپین افش
این اسپین اف نیست ادامه سریال اصلیه باید اول اون ۸ فصل رو ببینی بعدش فصل new blood رو و بعد این فصل رو
میدونم خیلیا عاشق این سبک فیلم و سریالن مخصوصا دهه هشتادیا
ولی رفیق حواست باشه داری چی میبینی . سازنده های این مدل فیلم و سریال قطعا مشکلات روانی شدید دارن و با ساختن این خزعبلات فقط سعی دارن عقده های روانی خودشونو به ملت تزریق کنن . دیدن این سبک باعث میشه کل روح و روانتون بریزه به هم . من وکیلم تا دلتون بخواد دیدم پرونده هایی رو که یه نوجوون با قمه افتاده به جون ملت کاملا بی دلیل و گفته که میخواسته ببینه اینکار چه حسی داره . فک کردین چرا کشت و کشتار وحشیانه رو دارن توی فیلماشون عادی سازی میکنن ؟؟؟ به حرفام فک کن و دیگه نبین لطفا . باز خوددانی ضرری به من نمیرسه …
پس با این حساب هیچ فیلم اکشن و ترسناک هم نباید کسی ببینه چون شلیک میشه و ادمکشی یا جن و روح و دیو نشان میده
پارسای عزیز، فرق هست بین «نشون دادن خشونت» و «قهرمانسازی از خشونت».
فیلم اکشن یا ترسناک هم ممکنه خشونت داشته باشه، ولی فرقش اینه که معمولاً آدمکش یا جنایتکار نقش منفی داستانه و آخرش مجازات میشه. اما تو بعضی سریالها مثل دکستر، قاتل زنجیرهای رو بهعنوان شخصیت اصلی و حتی قهرمان نشون میدن، طوری که بیننده ناخودآگاه باهاش همذاتپنداری میکنه.
تازه، موضوع فقط یک یا دو صحنه خشونت نیست، بحث «تکرار»، «واقعنمایی بالا» و «روایت جذاب»یه که باعث میشه ذهن مخصوصاً نوجوونا نسبت به خون و قتل بیحس بشه. این اسمش تو روانشناسی «حساسیتزدایی»ه.
یعنی داستان دیگه فقط سرگرمی نیست؛ میشه یه آموزش غیرمستقیم که چطور قتل انجام بدی، چطور لاپوشونی کنی، و حتی چطور برای خودت توجیه اخلاقی درست کنی
ببین یجورایی باهات موافقم این فیلم جزئیات زیادی نشان میده و موانع ذهنی ادم برای قتل و کمرنگ میکنه. ولی محدودیت سنی برای همین گذاشته میشه دیگه که کودکان نبینن
خب موضوع اینه که روی نوجوونا و حتی بزرگسالان هم تاثیر میزاره. گفتم که پرونده های زیادی داشتم تا حالا در این مورد. امیدوارم مردم کمتر این سبکو ببینن واقعا.
اگه بناس با يه فيلم و سريال منطقتون و انسانيتتو به فنا بره پس ديگه حرفي ندارم . داداش هر فيلم وسريال با خشونت شديدي كه بگي ديدم از ديدم خودم كه هيچ از ديد تمام اطرافيانم من يه ادميم با درجه همدردي بالا و تا جاييم كه ازم بر بياد كمك ميكنم به ديگران . تعداد بسيار بسيار زيادي مثال نقض هست كه حرفتون كاملا اشتباهه
دوست خوبم ممنون بابت اطلاع رسانی به عنوان یه بیننده که دهه هشتادی هم نیستم و حتی اعضای خانوادم هم سریال دکستر رو تماشا میکنن و خوششون میاد و از همه مهمتر حتی اونا هم دهه هشتادی نیستن باید بگم واقعا به هیچ وجه هیچ تاثیر روانی بد یا خشونت آمیزی روی ما نذاشته چون فیلم و سریال اسمش روشه این فقط و فقط یه فیلم و سریال سادس نه بیشتر! اگه اینطوری بخواییم به قضیه نگاه کنیم نصف ژانر ها باید از بین برن! چون هر کدوم از ژانر ها بالاخره یه چیز بد یا ترویج یه چیز نادرست توشون پیدا میشه اون هایی هم که کتاب و فیلم و سریال و گیم و… رو بهونه و توجیه کارای خشونت آمیزشون میکنن به نظرم با عقل جور نمیاد فقط دارن یه جوری وانمود میکنن که از زیر یه سری افکار شیطانیشون در برن وگرنه از زمان پیدایش انسان تا همین الان تا بوده کار زشت و ناپسند و خشونت آمیزو… هم وجود داشته حتی وقتی نه کتابی بود نه فیلمی بود نه گیمی بود نه هیچی… قطعا یه سری مادرزادی پیش زمینه یه سری کارهای بد رو بدون تاثیر گرفتن از چیزی تو وجودشون دارن
رفیق عزیز، این درست که از اول تاریخ خشونت وجود داشته، ولی فرق الان با گذشته اینه که امروز رسانهها میتونن با قدرت خیلی زیاد، یک رفتار رو “عادی” یا حتی “جذاب” نشون بدن.
مثلاً وقتی توی یه سریال قاتل زنجیرهای رو باهوش، جذاب و قهرمانطور نشون میدن، ذهن ناخودآگاه خیلی از مخاطبها (بهخصوص نوجوانها) این پیام رو میگیره که این کار، هم هیجانانگیزه، هم قابل توجیه. این اسمش «نرمالسازی» و «حساسیتزدایی»ه، که توی علم روانشناسی و رسانه کاملاً ثابت شده.
حالا اینکه شما یا خانوادتون میگید هیچ تاثیری نگرفتید، دلیل نمیشه که دیگران هم همینطور باشن. همه که یک تیپ شخصیتی و روحیه ندارن. بعضیا زمینه روحی آسیبپذیرتری دارن و همین صحنهها میتونه جرقه رفتارهای خطرناک رو تو ذهنشون بزنه. این فقط «بهونه آوردن» نیست، تحقیقات علمی نشون داده که دیدن مکرر خشونت تصویری، سطح همدلی رو پایین میاره و رفتارهای پرخطر رو بیشتر میکنه.
مثل این میمونه که بگیم: «من سیگار کشیدم و مریض نشدم، پس سیگار ضرر نداره!» خب این منطق درستی نیست، چون ما باید اثرش رو روی «کل جامعه» ببینیم، نه فقط چند نفر.
دوست عزیز، من متوجه نگرانیت هستم، ولی بهنظر میاد داری دنیای داستان رو با واقعیت قاطی میکنی. همونطور که فیلمهای اکشن پر از صحنههای تیراندازی و کشت و کشتارن، این به معنی عادیسازی قتل و خشونت نیست. سازندهها دارن قصهای تعریف میکنن، نه اینکه نسخه زندگی واقعی بدن.
من خودم و خانوادم رو مثال زدم که یعنی اثرگذاری رسانه روی همه آدمها یکسان نیست آدم سالم و با ثبات شخصیتی، از دیدن یک اثر داستانی تبدیل به قاتل نمیشه. اگه بخوایم با این منطق پیش بریم، باید نصف سینما رو تعطیل کنیم چون هر ژانری بالاخره رفتار نادرست نشون میده. هدف داستانگویی، سرگرمی و گاهی حتی نقد همین رفتارهاست، نه تبلیغشون.
بله منم میدونم که فیلم و سریال یک «اثر داستانیه» و سازندهها مستقیم نسخه زندگی واقعی نمیدن. بحث سر اینه که قصهگویی وقتی با «جزئیات واقعگرایانه» و «قهرمانسازی از رفتارهای ضدانسانی» همراه بشه، دیگه فقط سرگرمی نیست.
فرقش رو اینجوری بگم: توی خیلی از فیلمهای اکشن، قاتل یا خلافکار نقش منفی داره و آخرش هم مجازات میشه، ولی توی سریالی مثل دکستر، یک قاتل زنجیرهای تبدیل به شخصیت مثبت و محبوب میشه و مخاطب عملاً باهاش همذاتپنداری میکنه. این باعث میشه قتل، لاپوشونی جرم و حتی ساخت توجیه اخلاقی برای کشتن، در ذهن بخشی از بینندهها «عادی و پذیرفتنی» جلوه کنه.
روانشناسی رسانه دقیقاً میگه که «اثرگذاری یک محتوا روی افراد مختلف، متفاوته» و بعضیها بستر ذهنی آسیبپذیرتری دارن. همونطور که بعضیا سیگار میکشن و سالها سالم میمونن، ولی نمیتونیم بگیم سیگار بیضرره.
بعد شما در مورد جرقه صحبت کردی این ایده که یکی توی دنیای واقعی خشونت ندیده باشه و فقط با دیدن یک سریال تبدیل به عامل خشونت بشه، خیلی غیرواقعیه. جامعه و زندگی روزمره پر از نمونههای واقعی خشونته که خیلی تأثیرگذارتر از تصویر داستانیه. اونهایی که به قول شما «جرقه» میخورن، معمولاً از قبل زمینه روحی یا محیطی مشکلدار داشتن. فیلم و سریال نهایتش میتونه سوژه رو به ذهنشون بیاره، ولی علت اصلی رو باید جای دیگه پیدا کرد.
ببخشید پابرهنه می پرم وسط اختلاتتون ولی میشه یه فیلم دیگه تو همین سبک معرفی کنین
درسته که خیلی از افرادی که مرتکب خشونت میشن، قبلاً مشکلات شخصیتی یا محیطی داشتن، ولی این به معنی بیتأثیری رسانه نیست. اتفاقاً توی روانشناسی جنایی، ترکیب «زمینه قبلی» با «محرک محیطی» رو عامل شایع بروز رفتار میدونن. اون «جرقه» که گفتم دقیقاً همین محرک محیطیه.
فرق رسانه با خشونت خیابونی یا اتفاقات واقعی اینه که رسانه میتونه اون رفتار رو جذاب و قهرمانانه نشون بده. مثلاً در سریالهایی مثل دکستر، قتل نهتنها محکوم نمیشه، بلکه به عنوان یک کار «باهوشانه، هیجانانگیز و اخلاقی» قاببندی میشه. این اثرش با دیدن یک دعوای خیابانی که آخرش پلیس میاد و طرفها رو میبره، زمین تا آسمون فرق داره.
تحقیقات (مثلاً مطالعات باندورا و بعدش پژوهشهای نوروساینس) نشون دادن که دیدن مکرر خشونت در قالب داستانی، حساسیت مغز نسبت به رنج دیگران رو کاهش میده و حتی سیستم پاداش مغز رو نسبت به صحنههای خشونت فعال میکنه. یعنی مخاطب ممکنه لذت یا هیجان رو با خشونت گره بزنه.
پس بله، ممکنه یک نفر زمینه قبلی داشته باشه، اما این «جرقه»ی رسانهای میتونه همون چیزی باشه که مرز بین فکر و عمل رو از بین میبره. همونطور که همه افراد مستعد سرطان نیستن، ولی یک ماده شیمیایی خاص میتونه باعث فعال شدن اون استعداد پنهان بشه.
رفیق، کم کم دارم حس میکنم داری بهعنوان وکیل، پروندهی «دکستر» رو تو دادگاه رسانه محاکمه میکنی
ولی جدی، چند تا نکته هست که بد نیست بگم:
اول این که قهرمان سازی مطلق از دکستر وجود نداره. کل داستان پر از درگیریهای اخلاقی و کشمکشهای درونی شخصیت اصلیه. سریال نه تنها صد درصد قتلهاش رو توجیه نمیکنه، بلکه بارها نشون میده که همین «قانون شخصیش» چه ضربههایی به خودش و اطرافیانش میزنه. همذات پنداری با یک ضد قهرمان همیشه به معنی تأیید اخلاقیاتش نیست؛ این رو تو آثار دیگهای مثل بریکینگ بد، پیکی بلایندرز یا حتی جوکر و… هم میبینیم.
دوم این که تحقیقات باندورا و مشابهش، بیشتر روی کودکان در شرایط آزمایشگاهی بوده و اثر مستقیم روی دنیای واقعی بزرگسالان به این سادگی قابل تعمیم نیست. اگر بخوایم نتیجهگیری خطی کنیم که «دیدن خشونت = کاهش همدلی»، باید دهها فیلم و سریال ضدقهرمان رو از تاریخ سینما حذف کنیم، ولی آمار جرم بعد از اکران اونها هیچ جهش چشمگیری نشون نداده.
سوم، «جرقه» ای که میگی، در عمل فقط وقتی کار میکنه که زمینهی جدی از قبل وجود داشته باشه. این زمینه معمولاً در محیط زندگی، روابط خانوادگی، یا مشکلات شخصیتی شکل میگیره، نه در یک شب و با دیدن یک فصل سریال. رسانه میتونه سوژه بده، ولی علت اصلی رو نمیسازه.
آخرش هم باید گفت: بله، رسانه اثر میذاره، ولی این اثر وابسته به سن، شخصیت، فرهنگ و آموزش مخاطبه. یک فرد سالم، با دیدن دکستر به قاتل زنجیرهای تبدیل نمیشه، درست همونطور که با دیدن فیلم اکشن، پلیس یا مافیا نمیشه.
ماشالله لجبازیا خخخ. من طبق نظریات شخصیم نمیگم که. دارم حرفای علم روانشناسی ، جامعه شناسی و رسانه رو بهت میگم دوست من. وگرنه چه ضرری به من میرسه اینکه تو دکستر ببینی ؟
قبول دارم که دکستر بهطور مستقیم نمیگه «برو بکش» و در داستانش کشمکشهای اخلاقی هم هست. اما واقعیت اینه که روایت، طوری ساخته شده که مخاطب در بیشتر مواقع آرزو میکنه دکستر موفق بشه، از دست پلیس در بره و نقشهاش کامل پیش بره. این یعنی شکلگیری همذاتپنداری مثبت با یک قاتل زنجیرهای. حتی اگر آخر داستان ضربه بخوره، ذهن بسیاری از مخاطبها تجربهی «هیجان موفقیت در قتل» رو بارها و بارها دریافت کرده. این اثر، با یک اثر پلیسی که خلافکار رو از همون ابتدا ضدقهرمان و شکستخورده نشون میده، زمین تا آسمون فرق داره.
در مورد تحقیقات باندورا و مشابهش، بله، بخشی از اونها روی کودکان بوده، ولی این یافته که «مواجهه مکرر با خشونت میتونه حساسیت رو کم کنه» فقط محدود به کودکان نیست. مطالعات نوروساینس روی بزرگسالان هم همین رو تایید کردن؛ اسکن fMRI نشون میده که دیدن خشونت در قالب داستانی میتونه فعالیت بخشهایی از مغز مرتبط با همدلی رو کاهش بده و بخش پاداش رو فعال کنه. این دقیقاً همون چیزیه که در «جرقه» مورد بحث ما نقش داره.
در مورد آمار جرم هم باید دقت کنیم: اثر رسانه همیشه بهصورت یک جهش ناگهانی در آمارها دیده نمیشه. بعضی تغییرات فرهنگی و رفتاری تدریجیان و در بلندمدت خودشون رو نشون میدن. مثل اثر مصرف گسترده موسیقی ویدئویی جنسی روی تغییر هنجارهای جنسی جامعه، که ناگهانی نیست ولی بعد از یک دهه، آمار روابط پرخطر و سن شروع رابطه پایین میاد.
و درباره «زمینه قبلی»، دقیقاً! منم میگم زمینه قبلی مهمه. ولی رسانه میتونه اون زمینه رو فعال کنه، تقویت کنه یا حتی مسیر عمل رو آموزش بده. خیلی از نوجوانها زمینه پرخاشگری دارن ولی بدون دیدن الگو و داستان، هرگز شکل عملی اون رو تجربه نمیکنن. رسانه میتونه این «اولین ایده عملی» رو بده.
در نهایت، مسئله این نیست که هر بینندهای قاتل میشه. مسئله اینه که چنین محتواهایی برای بخشی از جامعه، مخصوصاً افراد مستعد و کمتجربه، میتونه نقش یک کاتالیزور خطرناک رو بازی کنه. همونطور که همه رانندهها مستعد تصادف نیستن، ولی ما باز هم قوانین رانندگی و محدودیت سرعت داریم، چون حتی یک درصد خطا هم میتونه به فاجعه منجر بشه.
امیدوارم دکستر حالا حالاها زنده بمونه و فصل های بعدشم بسازن
هیچ بازیگری جای دکسترو نمیگیره حتی هریسون پسرش
نکته جالب این دو قسمت جدید برگشتن یادگاری های دکستر و روش فرمال زخمی کردن صورت